• Inspira't
  • Connecta
  • consulta
  • Actualitat
  • FAQs
  • ca
Reptes Integrats de Batxillerat: Remaking the city
Recurs llicenciat sota
Creative Commons BY NC 4.0
Imatge del recurs: Reptes Integrats de Batxillerat: Remaking the city

Reptes Integrats de Batxillerat: Remaking the city

Etapa:  Batxillerat (16-18 anys)

 | 

Durada:  una o dues setmanes


AUTORS

Natalia Pueyo Ayhan Daniel Vega Eulàlia Martí Montserrat Figuera Gerard Pardo
Data de publicació  

ODS seleccionats

ODS 10. Reducció de les desigualtats ODS 11. Ciutats i comunitats sostenibles

Plantejament general

general_approach:

Detectar un espai en desús. A partir d’un estudi de mercat, redissenyar l’espai amb una finalitat i servei social.

En el marc de les actuacions previstes al Pla Local d’Habitatge, 2023-2027, elaborat amb el suport de la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament de la teva localitat ha engegat un concurs social per la construcció d’habitatge públic de servei a la ciutat. Es tracta d’un concurs on serà necessària la redacció del projecte bàsic de la reultilització d’un edifici de la teva ciutat en desús per tal de suplir els serveis necessaris de l’àrea escollida. El grup guanyador del concurs rebrà una subvenció de 500.000 euros per a executar l’obra.​ 

Pregunta guia

guiding_question:

Quin ús alternatiu i social se li poden donar a edificis de la ciutat?

Competencies

Fase 1
Fase 2
Fase 3
Fase 4
Anticipació
Pensament sistèmic
Pensament crític
Resolució integrada de problemes
Col·laboració
Pensament crític
Estratègica
Resolució integrada de problemes
Col·laboració
Pensament crític
Estratègica
Resolució integrada de problemes
Col·laboració
Pensament crític
Estratègica
Resolució integrada de problemes
Col·laboració

Activitats d'aprenentatge

Fase 1
Fase 2
Fase 3
Fase 4
:

Es presenta el repte a partir d'un vídeo i el power point. En grup gran el docent s’assegura de que tota la planificació del repte estigui clara i acaba d'assegurar-se que no hi hagi dubtes en el seu funcionament. 

Cal buscar un edifici en desús. Poden fer servir Google Maps para situar-se en zones que coneguin. El millor és que es basin en localitats o barris que siguin coneguts per ells, és a dir, significatius.  

Fer pluja d’idees sobre quin projecte dur a terme. Com a mínim, haurien de sortir cinc propostes. Cal que facin un document amb les cinc idees, en format graella com el que es pot veure aquí, però canviant els elements que s’avaluen.

:

Estudi de marcat: Aquest anàlisi es basa en aspectes legals, tecnològics, socioculturals, econòmics i ambientals. Ara bé, cada grup només farà l’anàlisi dels aspectes socioculturals. Això implica fer recerca d’indicadors demogràfics i socials. Aquí hi ha un exemple amb aquests indicadors de cada aspectes. Només cal que es fixin en el punt 3 del document, que surten alguns indicadors socioculturals, però poden buscar més.  

Per buscar la informació sobre aquests indicadors demogràfics, socials i culturals, cal que facin servir la web www.idescat.cat. En el buscador que hi ha dins de la web, si busquen per “territori”, trobaran dades de tots els municipis de Catalunya.  

Amb la informació obtinguda, cal elaborar un DAFO a mode de conclusió tenint en compte l’estudi de mercat i la idea que es vol dur a terme. Aquí hi ha informació sobre els elements del DAFO.  

:

1) Presentació de les idees. Els alumnes, en grups, avaluen les idees dels altres grups.

2) Partint del DAFO i del model Lean Canvas de la sessió d’ahir, els alumnes han de concretar la seva proposta i la seva viabilitat econòmica. Per exemple, una idea pot ser fer servei l’esport com a vehicle integrador en un barri amb molta immigració i població jove. Doncs bé, aquesta idea cal concretar-la sobretot en dos aspectes:  

  • Quins equipaments farà falta? Caldrà fer un plànol o esbós de l’espai.   

  • En aquest espai, què es farà? Cal una proposta d’accions, programació...   

En definitiva, cal fer la concreció de la idea tant pel disseny dels espais com pel contingut, és a dir, què es farà.   

3) Elaboració del pla de màrqueting 

  • DAFO (https://aulacm.com/analisis-dafo-ejemplo-plantilla/)  

  • Nom  

  • Logotip i eslògan  

  • Mitjans de difusió (xarxes socials, cartellera, anuncis mitjans audiovisuals...)  

  • Pressupost destinat a la campanya de màrqueting  

 

:

1) Preparació de l'acte inaugural de vostre projecte social  

  • Horari activitats detallat   

  • Pressupost destinat a l’acte inaugural  

Els alumnes preparen la fira que realitzaran a partir de les 11.00. S’han de buscar 20 persones que assisteixin a la Fira i que paguin amb una moneda aquell projecte que més els atraigui.

L’alumnat exposa els seus projectes als visitants de la Fira.

Fem una taula rodona amb les valoracions dels resultats dels projectes o una reflexió final 

Descripció de bastides i altres recursos de suport

Fase 1
Fase 2
Fase 3
Fase 4
:

Cal puntuar cada idea en funció de:  

  • Ens agrada la idea  

  • Es pot obtenir informació fàcilment per l’estudi demogràfic i de mercat  

  • És original  

  • Satisfà una necessitat  

  • Pot millor la realitat de la localitat o el barri  

  • Es pot dur a terme  

 

  • Tenim coneixements suficients com per desenvolupar la idea  

Com a conclusió, s’hauria de veure clarament quina és la idea que compleix millor amb aquests paràmetres.  

:

Per fer un anàlisi de la competència, cal seguir tres passos:  

  • Localitzar els competidors  

  • Recerca d’informació sobre cada competidor  

  • Comparació entre els competidors i la pròpia idea per extreure les fortaleses i debilitats en vers la competència  

 

:

1) Cal que preparin un document per grup on es reculli informació de cada grup sobre:  

  • Membres del grup avaluador  

  • Membres del grup avaluat  

  • Edifici triat  

  • Idea  

  • Justificació  

2) Dossier d'aprenentatge

3) Dossier d'aprenentatge: 

  • . DAFO (https://aulacm.com/analisis-dafo-ejemplo-plantilla/)  

  • Nom  

  • Logotip i eslògan  

  • Mitjans de difusió (xarxes socials, cartellera, anuncis mitjans audiovisuals...)  

  • Pressupost destinat a la campanya de màrqueting  

 

 

:

1) Per organitzar l'acte:

  • Horari activitats detallat   

  • Pressupost destinat a l’acte inaugural  

  • Preparació d'un tríptic (Nom empresa, logotip, eslògan, imatge exterior edifici i plànol interior, objectius del projecte, Activitats que es duran a terme) 

  • Preparar disposició i distribució de l’estand de la fira. 

 

Resultat de l'aprenentatge

Fase 1
Fase 2
Fase 3
Fase 4
:

 

  • Participar activament i compartir obertament idees i experiències.
  • Participar en processos democràtics de presa de decisions en contextos relacionats en aspectes amb la sostenibilitat.
  • Entendre les característiques dels sistemes complexos, com els entorns mediambientals, les comunitats humanes i els sistemes econòmics.
  • Imaginar possibles i desitjables escenaris de futur a partir d’una situació actual
  • Responsabilitzar-se de les pròpies accions i decisions, i emprar la capacitat reflexiva per buscar oportunitats de millora i desenvolupament personal.
  • Considerar la possibilitat de contribuir personalment a les transformacions socials.
:
  • Ser capaç de trobar solucions, o de prendre decisions, al voltant d’un problema a través d’un procés de raonament i anàlisi basat en evidències, considerant diferents opcions
  • Cooperar en la construcció de nou coneixement i noves idees en contextos interculturals i intergeneracionals
  • Desenvolupar mecanismes de resposta i resiliència per afrontar temes potencialment aclaparadors relacionats amb aspectes sostenibilitat.
  • Responsabilitzar-se de les pròpies accions i decisions, i emprar la capacitat reflexiva per buscar oportunitats de millora i desenvolupament personal.
  • Considerar la possibilitat de contribuir personalment a les transformacions socials.
:
  • Proposar, proporcionar i participar en accions que desencadenin transformacions cap a pràctiques sostenibles.
  • Aplicar la creativitat per donar resposta a qüestions relacionades amb la sostenibilitat, aprofitant l’experiència i els coneixements existents.
  • Responsabilitzar-se de les pròpies accions i decisions, i emprar la capacitat reflexiva per buscar oportunitats de millora i desenvolupament personal.
  • Considerar la possibilitat de contribuir personalment a les transformacions socials.
  • Participar activament i compartir obertament idees i experiències.
  • Participar en processos democràtics de presa de decisions en contextos relacionats en aspectes amb la sostenibilitat.

 

:
  • Recopilar informació, tenint en compte diferents opinions i opcions, mantenint-se, així, oberts a diferents alternatives i perspectives.
  • Responsabilitzar-se de les pròpies accions i decisions, i emprar la capacitat reflexiva per buscar oportunitats de millora i desenvolupament personal.
  • Considerar la possibilitat de contribuir personalment a les transformacions socials.
  • Cooperar en la construcció de nou coneixement i noves idees en contextos multidisciplinaris, interdisciplinaris i transdisciplinaris.
  • Participar activament i compartir obertament idees i experiències.
  • Participar en processos democràtics de presa de decisions en contextos relacionats en aspectes amb la sostenibilitat.

Mitjans d’avaluació

Fase 1
Fase 2
Fase 3
Fase 4
:

Dossier d'aprenentatge: La informació elaborada cal traspassar-la a un dossier digital que s’anirà actualitzant al final de cada jornada. Cal que la informació estigui ordenada per apartats amb tots els recursos recopilats. Poden buscar a Internet informació sobre como dissenyar-ne un. Es recomana l’ús de Wix, com per exemple aquesta web de creació pròpia pel repte. 

:

Dossier d'aprenentatge: La informació elaborada cal traspassar-la a un dossier digital que s’anirà actualitzant al final de cada jornada. Cal que la informació estigui ordenada per apartats amb tots els recursos recopilats. Poden buscar a Internet informació sobre como dissenyar-ne un. Es recomana l’ús de Wix, com per exemple aquesta web de creació pròpia pel repte. 

:

Coavaluació i autoavaluació del projecte

Dossier d'aprenentatge

:

Dossier d'aprenentatge

Presentació Fira

Coavaluació i autoavaluació projecte

Instruments d’Avaluació

Fase 1
Fase 2
Fase 3
Fase 4
:

Actituds: S'observen i es registren. 

 

:

Actituds: S'observen i es registren. 

:

Després de recopilar aquesta informació de cada grup, el grup seu i avalua cada proposta sobre 10 tenint en compte coherència entre la necessitat de la zona i la idea, i l’originalitat i creativitat de la idea. Per últim, cal justificar amb un comentari la nota de cada grup. Al final, doncs, si hi ha 10 grups treballant en el repte, cada grup hauria de fer aquesta recopilació d’informació i avaluació als 9 grups restants.  

2) El resultat haurien de ser dues graelles que serveixin per avaluar el projecte (una en conjunt) i avaluar la feina de cadascú (una per persona). Aquestes graelles un cop avaluades s’haurien d’adjuntar al darrer apartat del dossier digital.  

:

 

Després de recopilar aquesta informació de cada grup, el grup seu i avalua cada proposta sobre 10 tenint en compte coherència entre la necessitat de la zona i la idea, i l’originalitat i creativitat de la idea. Per últim, cal justificar amb un comentari la nota de cada grup. Al final, doncs, si hi ha 10 grups treballant en el repte, cada grup hauria de fer aquesta recopilació d’informació i avaluació als 9 grups restants.  

El resultat haurien de ser dues graelles que serveixin per avaluar el projecte (una en conjunt) i avaluar la feina de cadascú (una per persona). Aquestes graelles un cop avaluades s’haurien d’adjuntar al darrer apartat del dossier digital.  

QUÈ DESTACARIES POSITIVAMENT DEL PROJECTE?

project_editor_1:

Els reptes de batxillerat són optatius, i aquest repte ha estat el més triat pels nostres alumnes. És un repte d'impacte social, que connecta amb la realitat propera dels alumnes, i que els ajuda a repensar la ciutat tal i com la veuen. 

A més, aquest repte l'hem replicat en una estada d'Erasmus a Mòdena, on un grup d'alumnes ha pogut viatjar fins allà i realitzar el projecte sencer, però en comptes de a Barcelona, a Mòdena. 

El fet d'utilitzar dossiers d'aprenentatge / portafolis digitals també ha estat una experiència positiva, ja que ajuda els alumnes a desenvolupar la seva competència digital, però també les seves competències metacognitives. 

QUÈ CANVIARIES/MILLORARIES DEL PROJECTE?

project_editor_2:

Actualment, el projecte es porta a terme durant una setmana, i potser seria interessant poder espaiar-lo en el temps i dedicar-li dues setmanes, per obtenir resultats i projectes de més qualitat quant a la profunditat i detalls de les propostes. 

QUÈ HA PRESENTAT MÉS DIFICULTATS (PER ALUMNES I PROFESSORS)?

project_editor_3:

Al ser un projecte que pretèn simular la creació d'un projecte real, la dificultat està en la coordinació entre el ``professorat per donar resposta a les necessitats dels alumnes. A nivell dels alumnes, el repte ha estat entendre el funcionament del repte, de les fases, i del què s'esperava d'ells en cada moment. 

QUÈ HA QUEDAT PENDENT PER FER?

project_editor_4:

Hem pogut realitzar el projecte sencer, bloquejant una setmana sencera que es dedica a implementar-lo. Segurament hauríem de revisar els instruments d'auto i coavaluació, ja que en la proposta els mateixos alumnes les havien d'elaborar, i potser caldria partir d'alguna bastida per facilitar aquesta tasca. 


1 33 2
Hola! Moltes gràcies per compartir el vostre projecte. M'ha agradat molt la vostra proposta de detectar un espai en desús i redissenyar-lo amb una finalitat i servei social, basant-vos en un estudi de mercat. He vist que un producte final del projecte és organitzar una fira de l'habitatge. Nosaltres també fem un projecte a la nostra escola a 3r d'ESO sobre l'habitatge i el nostre alumnat també ha d'organitzar una fira de l'habitatge social. En el nostre projecte, cada grup d'alumnes, format per 4-5 estudiants, presenta una proposta d'habitatge social mostrant un plànol de la vivenda. Mitjançant una rúbrica, els propis alumnes trien la vivenda més adequada, proclamant-la guanyadora de la fira. Com tenim tres línies a 3r d'ESO, organitzem una fira de l'habitatge per grup-classe. Amb el plànol guanyador de la fira, cada grup-classe crea una maqueta de la vivenda triada. Així, cada grup (format per 4-5 alumnes) construeix una habitació de la maqueta, que s'uneix a les altres per representar la vivenda sencera. A més, cada habitació de la vivenda inclou propostes domòtiques que utilitzen la microbit amb programació Python per millorar la funcionalitat i l'eficiència de l'habitatge. El nostre projecte té una durada aproximada d'un mes, amb una dedicació de 5 hores setmanals. És una oportunitat excel·lent per als estudiants d'aplicar els seus coneixements i habilitats en un context pràctic i col·laboratiu. Em sembla que seria fantàstic plantejar al nostre alumnat la possibilitat de fer una recerca sobre un edifici en desús i redissenyar-lo, com feu a la vostra escola, i fins i tot incorporar un pla de màrqueting. Seria una manera fabulosa d'enriquir el seu aprenentatge i promoure la consciència social. També m'ha agradat molt la idea que heu tingut de desenvolupar aquest projecte en una estada internacional. Us deixo aquí, el sites del nostre projecte per si voleu consultar-lo: https://sites.google.com/virolai.com/domus24/inici
Hola! Em sembla una proposta molt interessant. També podria adaptar-se a fer propostes en espais socials, solars, o centres cívics. Algunes propostes: - Centres Culturals: convertir edificis en espais on els joves poden aprendre sobre art, música, dansa o altres activitats extraescolars. Aquests centres podrien incloure aules per a tallers, estudis d’art i sales de música. - Espais de Coaprenentatge: Adaptar edificis per a ser espais on els estudiants poden treballar en projectes grupals, investigacions i activitats de servei comunitari, fomentant la col·laboració i l’aprenentatge actiu. - Horts Urbans Educatius: Transformar terrats o patis interiors en horts urbans on els estudiants poden aprendre sobre sostenibilitat, biologia i ciències de la terra, així com la importància de l’alimentació saludable. També podria treballar-se de forma transversal en instituts-escola.
Les galetes són importants per a tu, influeixen en la teva experiència de navegació i ens ajuden a protegir la teva privacitat. ABPxODS utilitza serveis de seguiment i d'anàlisi de galetes, tant propis com de tercers, per a millorar el nostre servei i per a finalitats de recerca i desenvolupament. Més informació a la nostra "Política de galetes".
Segur que vols eliminar aquest comentari?
Duplica el recurs
El duplicat ha de complir amb la llicència CC-BY 4.0 d'aquest recurs. Indica tot seguit els canvis que contindrà el duplicat:
Atenció
Vols eliminar aquest recurs?
Nivell educatiu
Àmbits escolars
Etapa
Batxillerat (16-18 anys)
Enviar validació?
Es compleixen tots els requeriments, el recurs obtindrà la insígnia de validació ABPxODS
No es compleixen tots els requeriments, el recurs no obtindrà la insígnia de validació ABPxODS
Els sabers clau estan especificats?

Ben seqüenciada, seguint algun tipus d’ordre didàctic: que parteix de les idees de l’alumnat i augmenta en grau de complexitat i abstracció. Per exemple, seguint el cicle d’aprenentatge, el cicle d’indagació, el cicle de modelització, estructura ABP...
antivirus.popup.title
Criteris de puntuació
Requisits bàsics

S’han de complir tots els requisits (casella Sí) per a poder validar el recurs.
Requisits didàctics

Assolir un mínim de 39 punts (13 ítems x 3 punts)

Novell = 1 punt
Adequat = 3 punts
Avançat = 5 punts
Puntuació obtinguda
Requisits bàsics
Està vinculada de manera directa amb una disciplina STEM (Ciència, Tecnologia - Enginyeria o Matemàtiques)?
Hi inclou el material per a l’alumnat?
Hi inclou material i guies per al professorat?
La informació està en l’apartat adequat de la plataforma?
El material presenta una estructura clara i es preserva l’estil dels documents?
Els documents estan adequadament redactats?
És adequada des d’un punt de vista ètic i de valors?
Requisits didàctics
Els sabers clau estan especificats?
validation.form.
Els sabers clau estan especificats?
validation.form.
L’alumnat s’enfronta a un repte o pregunta? (en un context quotidià, joc, regularitat...)
validation.form.
Porta a aplicar coneixements ja adquirits i/o a fer nous aprenentatges?
validation.form.
Ajuda a relacionar coneixements diversos (dins d’una mateixa disciplina o entre disciplines)?
validation.form.
És un recurs que es pot desenvolupar de diferents formes i estimula la curiositat i la creativitat de l’alumnat?
validation.form.
Implica l’ús d’instruments diversos com ara material que es pugui manipular, eines de dibuix, programari, calculadora, etc.?
validation.form.
Es fomenta l’autonomia i la iniciativa de l’alumnat?
validation.form.
S’hi intervé a partir de preguntes adequades més que amb explicacions?
validation.form.
Es posa en joc el treball i l’esforç individual però també el treball en parelles o en grups que porta a parlar, argumentar, convèncer, consensuar, etc.?
validation.form.
Implica raonar sobre el que s’ha fet i justificar els resultats?
validation.form.
Promou explícitament el treball en valors de l’alumnat? (p. e.: sostenibilitat, equitat de gènere...)
validation.form.
Hi inclou un sistema d’avaluació per a acompanyar l’aprenentatge?
validation.form.
Històric de duplicacions i/o versions prèvies
Títol del recurs
Autoria
Llicència
Denunciar recurs

Contacte ABPxODS

ldshake@upf.edu

El teu correu electrònic

URL del recurs

https://abpxods.cat/pg/lds/resource/10332

Motiu de la denúncia

Descripció detallada de la denúncia

Has d'introduir un motiu i una descripció detallada.

o

Fes servir qualsevol altre correu

Adreça electrònica

Contrasenya

 
Configuració de galetes
Les galetes són importants per a tu, influeixen en la teva experiència de navegació i ens ajuden a protegir la teva privacitat. ABPxODS utilitza serveis de seguiment i d'anàlisi de galetes, tant propis com de tercers, per a millorar el nostre servei i per a finalitats de recerca i desenvolupament. Més informació a la nostra "Política de galetes".